Digitale toekomst volgens Kevin Kelly

Kevin Kelly

SIDN bestaat 25 jaar en good old Kevin Kelly, oprichter en voormalig hoofdredacteur van WIRED was één van de sprekers bij het 25 jaar.nl congres. Kort en krachtig zijn visie op de digitale toekomst:

Screening, een toekomst met oneindig veel interactieve schermen en nauwelijks tot geen persoonlijke devices
Flow, een flow van data door internet of things en open data
Sharing, delen vanuit netwerken
Acces, eigenaarschap is passé; toegang is voldoende

Een grote uitdaging, zeker voor ondernemers in het klein- of middenbedrijf, is om continue op zoek te zijn hoe digitale media waarde kan creëren voor jouw (gewenste) klanten of op een andere wijze concurrentievoordeel kan opleveren. Ik ben ervan overtuigd dat op dit moment de kaarten in bijna alle branches opnieuw geschud worden en het is aan ieder voor zich om niet onder aan de stapel terecht te komen.

Ik werk veel met studenten van de digitale media opleiding van de Hogeschool Rotterdam en zie hoe zij in staat zijn om innovatie business-concepten te bedenken die veel verder gaan dan een website of aanwezigheid op social media en de bestaande business compleet op hun kop kunnen zetten. Ik denk dat de mogelijkheden van digitale media op dit moment in vrijwel alle branches kansen bieden; wacht je nog twee jaar, dan is het waarschijnlijk de grootste bedreiging waar je alsnog mee aan de slag moet om te overleven. Tijd voor een doordachte online strategie?

Het zijn niet de sterksten die overleven maar diegenen met het grootste aanpassingsvermogen. Laat dit nu juist de kracht zijn van goed ondernemerschap!

http://www.flickr.com/photos/marc_smith/

Comments are closed.